Wskazówki do pracy

Porady:

  • Art Clay Srebro składa się czystego srebra w formie sproszkowanej, środka wiążącego oraz wody. Środek wiążący produkowany jest z nieszkodliwej włókiennej papki.
  • Srebro topnieje w temperaturze 965 C. Przed rozpoczęciem procesu wypalania upewnij się, że Twój piec nie przekroczy temperatury 900 C.
  • Zawsze pamiętaj o wietrzeniu pomieszczenia w którym pracujesz (zwłaszcza w trakcie wypalania AC oraz korka plastycznego).
  • Nigdy nie testuj dużych kamieni naturalnych za pomocą palnika. Szok termiczny może spowodować ich wybuch.
  • Przechowuj Art Clay w suchym nienasłonecznionym miejscu.
  • Podczas suszenia i wypalania bądź bardzo ostrożny aby się nie oparzyć.
  • Pamiętaj o wietrzeniu stanowiska pracy.
  • Trzymaj produkt w miejscu niedostępnym dla dzieci.
  • Jeśli produkt dostanie się do oczu lub ust natychmiast przepłucz wodą.


Przygotowanie:

  • Wyjmuj z opakowania tylko taką ilość masy jaką zamierzasz zużyć. Resztę materiału zawsze chowaj do opakowania. Dobrze zamknięty materiał nie wysycha.
  • Przed rozpoczęciem pracy przygotuj spray z wodą, kubek z wodą, oliwę, zalaminowaną matę.
  • Art Clay Strzykawkę i jej końcówki przechowuj w kubku z niewielka ilością wody. Pastę, która osadzi się na dnie możesz użyć do zrobienia srebrnego liścia.
  • Spiłowane kawałki Art Clay zbieraj do plastikowego pojemnika. Kiedy zbierzesz większą ilość, możesz zmielić opiłki w młynku (np. do kawy) i zrobić z nich pastę lub blok Art Clay, dodając do zmielonego pyłu wodę.


Modelowanie kształtu:

  • Pamiętaj, że materiał skurczy się podczas wypalania 8-9%.
  • Do tworzenia płaskich, równych form użyj plastikowego wałka oraz dwóch kartonowych lub plastikowych podkładów o grubości 1.0mm-3mm (w zależności od projektu). Do rozwałkowywania Art Clay użyj zalaminowanej maty ( aby masa nie przyklejała się do maty natrzyj ją niewielką ilością oliwy).
  • Do tworzenia faktur możesz użyć: arkuszy do faktur, pilników, organicznych form, koronek, gumowych lub plastikowych stempli, etc.
  • Do wycinania kształtów przydatne są: skalpel, metalowe formy, foremki kuchenne, szpachelka do cięcia, linijka, słomki, etc.
  • Korek plastyczny świetnie nadaj się do tworzenia własnych form. Na gotowe wysuszone formy (korek schnie około 48 h) nakładamy AC za pomocą AC strzykawki. W trakcie wypalania korek wypala się pozostawiając ażurowe formy. Korek możesz również zastąpić papierem lub inną organiczną formą. Duże formy z korka zaleca się wypalać w piecu.
  • Wzory które wytłaczamy z AC Strzykawki możemy modelować (spłaszczać itp.) po wcześniejszym podsuszeniu suszarką (około 4-5 sekund).
  • Wałeczek możemy uzyskać za pomocą plastikowego opakowania po CD lub kawałka płyty plexi. Do tworzenia delikatnych form jak wałeczek czy płatki kwiatów użyj serii Art Clay Slow Dry (wolnoschnącej).
  • Serię Slow Dry możemy również umieścić w pustej strzykawce (z odpowiednio wyciętą końcówką tzw. koroną) a następnie wycisnąć. W ten sposób otrzymamy długi ozdobny wałeczek.
  • Jednym ze składników AC jest także woda. Jeżeli podczas modelowania kształtu masa twardnieje i zasycha należy dodać do niej kilka kropel wody i dobrze ugnieść. Aby zapobiec klejeniu się masy do dłoni, możemy natrzeć je kilkoma kroplami oleju.
  • Jeżeli AC przed wypaleniem pęknie lub ukruszy się zawsze możesz go naprawić przy pomocy AC Pasty lub AC Strzykawki.
  • Formy tworzone za pomocą AC Pasty malujemy pastą bardziej rozwodnioną.
  • Do stworzenia srebrnego liścia wybieramy liście z grubymi żyłkami. Pastę nakładamy na tylnią część liścia.
  • Cyrkonie możesz osadzić wciskając je mocno w mokry AC (tak aby kołnierz cyrkonii znajdował się pod powierzchnią masy) , za pomocą strzykawki, lub wywiercając odpowiedniej głębokości otwory, na suchym AC.
  • Kamienie osadzamy za pomocą srebrnej taśmy (cargi). Odpowiednio dociętą taśmę wciskamy w mokry AC a następnie wypalamy. Po wypaleniu i wypolerowaniu w utworzone gniazdko osadzamy kamień a następnie zagniatamy ( za pomocą płaskich kleszczy) taśmę na kamień.
  • Art Clay Srebro możemy łączyć z innymi materiałami, takimi jak: szkło Dichroic (najlepiej już wypalone), porcelana, ceramika. AC połączony z tymi materiałami wypalamy w niższej temperaturze: 650 C przez 30 minut.
  • Za pomocą ciastoliny możesz tworzyć prototypy swoich projektów.
  • Jeśli tworzysz bardziej skomplikowane projekty, składające się z kilku elementów, zaleca się tworzenia każdego elementu samodzielnie. W ten sposób będzie ci łatwiej wykończyć każdy element. Po dopracowaniu każdego z nich i wysuszeniu, łączymy je za pomocą AC Pasty.
  • Srebrne wzory na szkle, porcelanie czy ceramice możesz nakładać za pomocą Art Clay Overlay. Aby ułatwić sobie zadanie, możesz samodzielnie stworzyć papierowe szablony, gotowe szablony nakładasz na porcelanę i zamalowujesz pastą Overlay.
  • Takie wyroby wypalamy w temperaturze 650 C przez 30 minut.

 

Suszenie:

  • Przed wypaleniem materiał należy dokładnie wysuszyć!!!
  • !!! Temperatura suszenia nie może przekroczyć 232 C, w innym wypadku środek wiążący wypali się i materiał zmieni kształt (czas suszenia - patrz tabela).
  • po właściwym wysuszenia a przed wypaleniem, Art Clay wyglądem przypomina zaschnięty gips. Pamiętaj, że jest kruchy, a zatem podczas pracy z pilnikiem lub papierem ściernym musisz obchodzić się z AC delikatnie. Nie używaj siły, nie upuść i dla ostrożności pracuj na gumowym bloku.

 

Jak sprawdzić czy materiał jest całkowicie suchy:

Umieść materiał na metalowej, szklanej lub plastikowej tacy, po 10-20 sekundach unieś materiał, jeśli na tacy nie ma pary wodnej materiał jest suchy.

  • wysuszone formy możemy polerować, czyścić za pomocą papierów ściernych, pilników, wilgotnych chusteczek, etc.


Wypalanie:

  • formy wypukłe i puste, w tym ażury przed wypaleniem zabezpiecz włóknem ognioodpornym. W ten sposób Twoje wyroby nie ulegną spłaszczeniu. Biorąc pod uwagę współczynnik kurczenia włókno powinno być umieszczone luźno, zwłaszcza w środku pierścieni.
  • nie przykrywaj wyrobów zbyt dużą ilością włókna ceramicznego ponieważ może to spowodować podwyższenie temperatury i stopienie srebra.
  • bezpośrednio po wypaleniu, gorący Art Clay oraz inne używane elementy, chwytaj tylko przy pomocy długiej pęsety lub szczypiec.
  • kiedy tworzysz z AC formy delikatne, jak np. liście wówczas otwór za zawieszkę lepiej zrobić po wypaleniu. Zmniejszy to ryzyko uszkodzenia Twojego wyrobu.
  • półfabrykaty próby 925 możesz zabezpieczyć włóknem ognioodpornym, inaczej ściemnieją
  • AC połączony ze szkłem, porcelaną, ceramiką umieszczamy w nienagrzanym piecu. Po wypaleniu musimy wystudzić piec do temperatury 50 C. Inaczej szkło itp. mogą popękać.
  • Wyroby wykonane z AC możemy umieszczać w rozgrzanym piecu. Wypalone elementy możemy wyciągać z gorącego pieca, za pomocą długiej pesety, w ochronnych okularach.
  • gorące wyroby, które nie są połączone z cyrkoniami, kamieniami, szkłem etc. możemy hartować w wodzie.
  • jeśli koniecznie musisz wypalić kamień naturalny, możesz pokryć go pastą COOL PASTE, która zabezpieczy go przed ewentualnym przegrzaniem i pęknięciem.


Wykończenie:

  • Powierzchnia wypalonego materiału jest biała i matowa. Srebrny połysk uzyskamy za pomocą: nierdzewnej metalowej szczotki, pilnika, papieru ściernego. etc. Do polerowania większej ilości wyrobów możemy również użyć polerki magnetycznej lub bębnowej.
  • Do uzyskania lustrzanego połysku używamy papierów ściernych na gąbkach, w kolejności: czerwony, niebieski, zielony.
  • Do przyciemniania wypolerowanej biżuterii użyj substancji oksydującej. Na 50 ml gorącej wody dodaj 2-3 krople oksydy. Aby całkowicie oksydować wyrób umieść go bezpośrednio w kubku z roztworem. Jeśli chcesz uzyskać kolor złoty, fioletowy umieść osydę na wyrób za pomocą pędzelka. Oksydę zawsze spłukuj pod bieżącą wodą.
  • Pesety ,za pomocą której wkładasz biżuterię do roztworu z Osydą, nie używaj do innych celów. Może ona oksydować inne wyroby.
  • Dodatki ze srebra próby 925 użyte w projekcie, możesz wytrawić (przywrócić srebrny kolor) za pomocą środka GIPASTRIP.


Naprawa wypalonych wyrobów:

  • W przypadku gdy wypalony AC pęknie lub się złamie lub gdy chcemy dodać drugi wypalony element, pamiętaj że możesz go zreperować przy pomocy Art Clay Olejo-Pasty. Elementy, które chcesz połączyć muszą być wypolerowane. Pamiętaj ,że AC Olejo-Pasta schnie znacznie dłużej niż pozostałe serie AC. AC Olejo-Pastę wypalamy w temperaturze 850 C przez 10 minut - wyłącznie w piecu.
  • W przypadku gdy pęknięty wyrób jest połączony ze szkłem lub porcelaną możemy go naprawić za pomocą Art Clay Overlay a następnie wypalić w temperaturze 650 C - 30 minut (wyłącznie w piecu)
  • Jeśli nie posiadasz pieca, gotowe wyroby możesz zreperować za pomocą Art Clay Overlay a następnie wypalić za pomocą palnika lub kuchenki gazowej.


TECHNIKA TWORZENIA PIERŚCIENII ART CLAY

Art Clay kurczy się podczas wypalania około 8-9%. Biorąc pod uwagę ten fakt rozmiar pierścienia przed wypaleniem musi być odpowiednio większy niż gotowy produkt.

Współczynnik kurczenia zależy od kształtu oraz od wielkości (objętości) pierścienia. Im większy rozmiar i ilość Art Clay Srebra zużytego do projektu tym więcej pierścień skurczy się po wypalaniu oraz im mniejszy rozmiar i mniej materiału tym mniej kurczenia.

TRZY RODZAJE PIERŚCIENII - ZASADY DOBIERANIA ROZMIARU

A. kiedy szerokość obręczy wynosi 3 mm pierścień należy zrobić 1-2 rozmiary większy niż pożądany
B. kiedy szerokość obręczy jest płaska i wynosi 1 cm a jej grubość 1.5 mm pierścień należy zrobić 3-4 rozmiary większy niż pożądany
C. kiedy pierścień jest szerszy i grubszy niż A i B rozmiar musi być 4-5 razy większy niż pożądany

Pamiętając o tych zasadach możesz przystąpić do tworzenia pierścienia.

Potrzebne materiały:

Obrączki miarowe - stalowe, drewniana mandryla, kartki samoprzylepne, ołówek, podkład pod mandryle (dla ułatwienia)

  1. Używając obrączek miarowych pobierz rozmiar palca.
  2. Pamiętając o kurczeniu się Art Clay dodaj do pierścienia odpowiedni rozmiar.
  3. Owiń papier samoprzylepny na drewnianą mandryle.
  4. Nałóż na mandryle obrączkę miarową z odpowiednio dobranym rozmiarem i zaznacz ołówkiem miejsce gdzie obrączka jest ciasno osadzona.
  5. Następnie rozwałkuj Art Clay, wytnij skalpelem długi i odpowiednio szeroki pasek ( w zależności od projektu) i nanieś go na zaznaczone miejsce na mandryli. Delikatnie podtrzymując pasek palcami owiń go wokół mandryli tak aby nie powstawały miedzy nimi nierówności czy szpary. Nadmiar Art Clay obetnij skalpelem (zawsze pod kątem!) Na złącze nanieś Art Clay Pastę. Całość dokładnie wysusz. Po zdjęciu pierścienia z mandryli nanieś Pastę na wewnętrzną stronę złącza. Wysusz. Nierówności i ostre krawędzie wygładź pilnikiem. Wypal.